Lichte daling Nederlandse TV-markt

0
Daling Nederlandse TV markt

Abonnementen voor analoge televisie blijken steeds minder aantrekkelijk bij de Nederlandse kijkers. Uit een recent rapport van onderzoeksbureau Telecompaper werd duidelijk dat slechts 10 procent van de tv-kijkers uitsluitend analoog kijkt.

Voor het vierde kwartaal op rij kromp de televisiemarkt. In de eerste drie maanden van dit jaar daalde de markt met 0,1 procent, wat neerkomt op 8000 aansluitingen. Het aantal digitale tv-aansluitingen vertoonde een groei van 0,4 procent, maar de groei was onvoldoende om de 4,7 procent daling in het aantal analoge tv-aansluitingen te compenseren. Op dit moment zijn er in Nederland 7,8 miljoen tv-aansluitingen.

Marktaandeel KPN groeit

In het onderzoek van Telecompaper werd het marktaandeel van Nederlandse televisie-aanbieders vergeleken. KPN won tijdens het eerste kwartaal van dit jaar terrein en steeg in marktaandeel met 0,3 procent tot 29,2 procent. KPN’s groei was vooral te danken aan IPTV via DSL- of glasvezel. Deze vorm van digitale televisie, die via een apart netwerk wordt aangeboden, steeg bij KPN met 2,8 procent naar 1,93 miljoen aansluitingen. Concurrent Ziggo verloor het eerste kwartaal van 2016 een half procentpunt en bedient nu 51,7 procent van de markt. Het nieuwe kanaal Ziggo Sport, dat beschikbaar is voor alle klanten van de aanbieder, lijkt niet voldoende om de daling van het aantal abonnees om te buigen. Ondanks het verlies blijft Ziggo marktleider, met meer dan vier miljoen tv-abonnees. Andere providers bezitten in totaal 19,1 procent van de markt. Dit zijn onder meer de regionale kabelaars en internetproviders die IPTV-diensten aanbieden.

Trends tv-markt voor 2020

Telecompaper voorspelt een gestage daling van het aantal tv-aansluitingen in de komende jaren. De gemiddelde daling voor de komende vijf jaar wordt geschat op 0,6 procent per jaar. Een voorname reden voor de daling is dat de meeste Nederlandse huishoudens al een tv-aansluiting hebben, en een extra aansluiting voor een tweede tv steeds minder aantrekkelijk is. In plaats daarvan wordt tv en video via tablets, laptops en andere apparaten bekeken. Daarnaast is er nog een groep consumenten die zijn tv-abonnement volledig opzegt, en een groep die uitsluitend tv en video via internet bekijkt.