Quad Play groeit met 17% in eerste kwartaal

0

Het aantal Nederlandse huishoudens met een quad play-pakket is gegroeid tot 775,000 dit eerste kwartaal. Dat blijkt uit het Dutch Consumer Multiplay Market rapport van Telecompaper. De omzet uit quad play-abonnementen is in Q1 met 17 procent gestegen, 6 procentpunt meer dan vorig jaar. KNP is op dit moment de grootste speler op de markt in quad play.

Quad-play: 4 in één

Een bekend fenomeen zijn de triple play-abonnementen, waarbij vaste netwerkdiensten tv, internet en bellen wordt geleverd. Uit het rapport van Telecompaper blijkt dat ruim 1 op de 10 Nederlandse huishoudens nu quad play heeft, wat inhoudt dat je naast de vaste diensten ook mobiele telefonie en mobiel internet afneemt. De voordelen voor de consument liggen in het hebben van één rekening, en het ontvangen van extra diensten als meer mobiele data of een hogere snelheid. Quad play zorgt voor binding, klanten stappen niet snel meer over als ze eenmaal alle diensten bij één aanbieder afnemen. Een nadeel van quad play is het feit dat bij een storing, alle diensten onbereikbaar zijn. Je hebt geen internet, geen televisie, geen vaste lijn en ook geen mobiele lijn meer. Daar staat tegenover dat storingen weinig voorkomen.

KPN marktleider

Momenteel is KPN de grootste quad play-aanbieder op de markt, met een aandeel van 87 procent. De operator biedt dit gebundelde abonnement aan onder de naam KPN Compleet. Bij afname van dit abonnement worden enkele diensten gratis aangeboden, waaronder betaalzender HBO, het Pluspakket en verdubbeling van de mobiele databundel. Zeventien procent van de verkochte gebundelde abonnementen zijn quad play. Dit betekent een stijging van zes procent op jaarbasis.

Ziggo grootste in triple play

Triple play blijft het meest dominant bij de gebundelde abonnementen. Ziggo is bij triple play de grootste speler met een marktaandeel van 63 procent. KPN volgt met 27 procent. De overige 11 procent is verdeeld onder Caiw, M7, Tele2, Delta en Vodafone.

De totale omzet die de telecomaanbieders in het eerste kwartaal van 2016 genereerden uit multiplay abonnementen, ligt op 999 miljoen. De groei kwam vooral door een stijging in het aantal huishoudens dat een multiplay abonnement afsloot, en door huishoudens die van triple play naar quad play gingen.