Wegvallen Tele2 als MVNO veroorzaakt daling mobiele aansluitingen

0

Tele2 kan in Nederland niet langer gerekend worden tot de ‘Mobiele Virtuele Netwerk Operators’, kortweg MVNO’s, wat als gevolg heeft dat het aantal mobiele aansluitingen via MVNO’s en de dochtermerken van KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 afgelopen jaar met 11 procent is gedaald.

Daling aansluitingen

Per eind maart 2016 hebben de Nederlandse virtuele operators gezamenlijk 6,6 miljoen klanten, 11 procent minder dan per eind september 2015. Dit blijkt uit het nieuwe Dutch Mobile Virtual Operators Market rapport van Telecompaper. Het wegvallen van Tele2 uit deze markt kan als belangrijkste oorzaak gezien worden. In 2015 nam de aanbieder namelijk nog een koppositie in. Sinds de lancering van het 4G-netwerk van Tele2 in het eerste kwartaal van dit jaar is Tele2 een netwerk operator geworden, en wordt daarom niet langer als MVNO geteld.

Alleen providers die onder eigen naam diensten aanbieden op de bestaande mobiele netwerken van KPN, Vodafone, T-Mobile en nu dus ook Tele2, worden als MVNO gezien. Zonder Tele2 vertoonde de virtuele mobiele markt in zes maanden, van september tot en met maart 2016, enkel een lichte groei van 0,3 procent.

Top 5 MVNO’s

Met het wegvallen van Tele2 komt sim-only aanbieder Simyo in de top 5 van grootste Nederlandse virtuele spelers te staan. Dit dochtermerk van KPN staat op de vijfde plaats. De andere vier plekken zijn gereserveerd voor KPN dochter Telfort, Lebara, Lycamobile en hollandsnieuwe. Deze vijf aanbieders bedienen 62,8 procent van alle klanten die een aansluiting via een virtuele provider hebben. Vorig jaar lag dit percentage nog op 55,5 procent van alle mobiele aansluitingen via virtuele providers. In totaal zijn er nu 53 MVNO’s actief in Nederland. De meeste spelers buiten deze top 5 zijn erg klein.

De markt van virtuele operators is zeer veranderlijk. Recent zijn bijvoorbeeld Mobile Vikings en Clubmobiel gestopt. De balans wordt weer hersteld door de sterke groei in het zakelijke segment, waar er steeds meer MVNO’s bijkomen. De operators willen binnen dit segment inspelen op specifieke zakelijke behoeften, zoals combinaties tussen vaste- en mobiele aansluitingen en totaaloplossingen voor zakelijke klanten.