Consumentenorganisatie dient claim in bij providers om ‘gratis smartphone’

0

ConsumentenClaim heeft de providers T-Mobile en Vodafone gedagvaard vanwege de ‘gratis smartphone’ die zij aanbieden bij abonnementen. Volgens de consumentenorganisatie worden klanten misleid in de vorm van een verkapte lening. Al eerder heeft de organisatie een claim ingediend, maar besloot nu door te zetten en stapte naar de rechter.

Op krediet afbetalen

De organisatie is van mening dat klanten onrecht is aangedaan toen zij een zogenaamd gratis toestel aan kregen geboden, en zij het toestel vervolgens op krediet afbetaalden in de maandelijkse abonnementskosten. Daarnaast merkte ConsumentenClaim op dat veel klanten hun abonnement ook na hun ‘voordelige’ abonnementstermijn van één of twee jaar nog lieten doorlopen. De organisatie vindt dat het afbetalingsdeel van het toestel dan eigenlijk van de maandprijs zou moeten worden afgehaald. Volgens ConsumentenClaim is dit nooit gebeurd, en hebben consumenten te veel betaald als zij hun abonnement niet direct stopten of voor een nieuwe smartphone kozen. De partij geeft aan dat dit voor circa 12% van de abonnementen geldt.

Uitspraak Hoge Raad

Eerder deze maand oordeelde de Hoge Raad dat telecomaanbieders de wet hebben overtreden door niet duidelijk naar de klant te communiceren wat het verschil is tussen de abonnementskosten en de prijs van de telefoon. De uitspraak van de Hoge Raad was dat klanten de kredietovereenkomsten kunnen vernietigen en dat zij, zodra ze hun toestel inleveren bij hun aanbieder, alle betaalde kosten voor de telefoon terug moeten krijgen.

Na deze uitspraak riep ConsumentenClaim Nederlanders op zich bij hen te melden om een gezamenlijke claim in te dienen. De partij wil dat te veel betaalde aflossingen door de telecomaanbieders worden terugbetaald, en dat zij daarnaast de aankoopprijs van het toestel terugbetalen aan de consument. Zo’n 16.000 mensen hebben zich inmiddels bij ConsumentenClaim gemeld.

Providers beweren transparantie

Zowel T-Mobile als Vodafone ontkennen de beschuldiging. Beiden providers lieten in een reactie weten altijd transparant te zijn geweest naar klanten. Volgens de aanbieders gaat de uitspraak van de Hoge Raad over één klant van een andere provider. T-Mobile geeft aan de consequenties van deze uitspraak te onderzoeken.

In een eerder artikel schreef Providers over zowel T-Mobile, Vodafone als KPN die door de Hoge Raad waren beoordeeld. KPN is vervolgens niet gedagvaard, omdat het bedrijf in gesprek is over een compensatie met zowel de consumentenbond als ConsumentenClaim. Over deze onderhandeling is nog geen verdere informatie bekend.