Nederlandse televisiemarkt daalt ondanks groei van digitale TV

0

Hoewel digitale tv de totale tv-markt langzaam overneemt, daalt ook het totale aantal tv-aansluitingen. In Nederland is digitale tv in het tweede kwartaal van dit jaar gegroeid naar een aandeel van 90% van de totale tv-markt. Desondanks kon deze groei niet compenseren voor de daling in het aantal analoge aansluitingen. Dit blijkt uit een kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt dat recentelijk werd gepubliceerd.

Steeds minder analoog

Het aantal aansluitingen op digitale tv groeide in het tweede kwartaal niet opzienbarend en had slechts een stijging van 0,2%. Het aantal aansluitingen op analoge tv vertoonde een daling van 2,5%. In totaal daalde het aantal aansluitingen in het tweede kwartaal met 3.000, naar 7,8 miljoen. Voornamelijk de opkomst van online/OTT-video (audiovisuele media die over het internet wordt verzonden) en de verzadiging van de tv-markt vormen een oorzaak voor de daling.

Steeds minder huishoudens nemen een extra aansluiting voor een televisie. Consumenten bekijken steeds vaker tv en video via tablets, laptops en andere mobiele apparaten. De tv-aanbieders moeten het vooral van hun digitale abonnementen hebben, waarmee ze hun marktaandeel flink vergroten. De trend waarin zogenoemde cord-cutters en cord-nevers hun tv-abonnement opzeggen of zelfs nooit een analoog tv-abonnement nemen wordt steeds duidelijker zichtbaar.

Groei in marktaandeel KPN

Op de Nederlandse tv-markt strijden kabelaanbieders Ziggo en KPN voor het grootste aandeel in tv-aansluitingen. De cijfers van KPN vertoonden ook dit kwartaal weer een stijgende lijn. Het marktaandeel van de aanbieder groeide met 0,3 procentpunt en kwam eind juni daarbij op een aandeel van 29,6% van het totaal aantal tv-aansluitingen. Marktleider Ziggo verloor echter 0,3 procentpunt, en kwam daarmee op een aandeel van 51,4%.

Ondanks de daling in het klantenbestand, is Ziggo nog altijd de grootste tv-aanbieder met meer dan 4 miljoen klanten. Het bestand van Ziggo’s digitale tv-afnemers daalde naar 3,3 miljoen. Hiermee wordt 46,8% van de digitale markt bereikt. Op het gebied van digitale televisie behaalde KPN door de groei van 0,3 procentpunt een marktaandeel van 32,6%. Volgens het rapport van Telecompaper zullen beide bedrijven in de toekomst een steeds kleinere vijver hebben om uit te vissen. Het bedrijf voorspelt een gestage daling van het aantal tv-aansluitingen in de komende jaren. De gemiddelde daling voor de komende vijf jaar wordt geschat op 0,6 procent per jaar.

DELEN
Vorig artikelDOCSIS 3.1 bij kabelinternet van Ziggo
Volgend artikelACM pleit voor regulering van duopolie in de telecommarkt
  • Redacteur voor mobiele- en internet providers
  • Al ruim 2 jaar actief in de telecomwereld

Kevin is sinds begin 2014 actief in de telecomwereld. Dagelijks schrijft hij korte en lange artikelen en is altijd op de hoogte van de nieuwste trends in de telecom en internet wereld.