Consumenten in Noord-Brabant en Drenthe ontevreden over het bereik

0

De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. NOS heeft onderzoek gedaan naar de ervaringen over het bereik in dunbevolkte gebieden. Uit het onderzoek blijkt dat veel consumenten in Noord-Brabant en Drenthe ontevreden zijn over het bereik in het dorp.

Bereik is een probleem in dunbevolkte gebieden

De NOS heeft onlangs een onderzoek gepubliceerd waarbij gevraagd is hoe men het bereik ervaart in hun omgeving. Het onderzoek is vooral gefocust op dunbevolkte gebieden. De NOS heeft regionale omroepen gevraagd een formulier online te plaatsen op hun website. Consumenten konden dit formulier invullen en hun ervaringen/mening delen over het bereik in de regio. Opvallend is dat consumenten in Noord-Brabant en Drenthe over het algemeen ontevreden zijn over het bereik. Het is niet de eerste keer dat hier over geklaagd is, zo waren er ook hoop klachten over het bereik tijdens een noodoproep test halverwege 2016.

Vier netwerkbeheerders zorgen voor mobiel internet

Nederland telt 4 netwerkbeheerders dit zijn KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2. De providers KPN, Vodafone en T-Mobile beheren een eigen 2G, 3G en 4G netwerk. Tele2 beheert enkel een eigen 4G netwerk en maakt gebruik van het netwerk van T-Mobile voor 2G en 3G. Iedere provider claimt een landelijke dekking te hebben maar alleen KPN stelt dat het een dekkingsgraad heeft van 99%. KPN legt ook de focus op een goede dekking in dunbevolkte gebieden terwijl de andere providers zicht meer richten op het aanbieden van een hoge snelheid door middel van LTE Advanced.

Regels maken het moeilijk voor telecom providers

KPN heeft als doel om bij elk dorp met 500 inwoners of meer een 4G mast te plaatsen om zo 4G dekking te kunnen garanderen. Dit project is begin 2015 gestart en de provider hoopt eind 2018 klaar te zijn. Het probleem is dat het aanvragen van vergunningen langzaam verloopt, veel partijen zijn betrokken bij het plaatsen van een zendmast. De eigenaar van het land moet toestemming geven, de gemeente moet toestemming geven en daarnaast moet de provider ook aan wettelijke regels voldoen. Deze combinatie zorgt vaak voor vertraging. KPN en ook de andere providers vertellen dat als er klachten zijn over de dekking in dunbevolkte gebieden ze gaan kijken of er wat aan gedaan kan worden. Een 100% dekking in Nederland is niet mogelijk door strenge regels omtrent frequentie’s en het uitzenden van signalen.

DELEN
Vorig artikelKPN behaalt hoogste snelheid 4G in labtest
Volgend artikelKPN biedt sinds kort VoLTE aan
  • Redacteur voor mobiele- en internet providers
  • Al ruim 2 jaar actief in de telecomwereld

Kevin is sinds begin 2014 actief in de telecomwereld. Dagelijks schrijft hij korte en lange artikelen en is altijd op de hoogte van de nieuwste trends in de telecom en internet wereld.