Mobiele providers passen websites aan voor telefoon op afbetaling

0

De wetgeving rondt telefoonabonnementen is per 1 januari verandert. Een telefoon op afbetaling wordt per 1 januari gezien als lening. Hierdoor zijn providers verplicht een banner te tonen op hun website met ‘Let op! Geld lenen kost geld’. Daarnaast moeten de providers ook een rente tabel laten zien bij de telefoon.

Nieuwe regels omtrent een abonnement met telefoon

Per 1 januari 2017 gelden er nieuwe regels voor de telecommarkt. De hoge raad heeft eerder in 2014 geoordeeld dat een telefoon op afbetaling een soort lening is. Je krijgt het product voordat je het totale product gekocht hebt en betaald dit over een tijd van 12 tot 24 maanden af. De nieuwe regels verplichten providers de banner ‘Let op! Geld lenen kost geld’ en een rente tabel op hun website te plaatsen.

Welke providers hebben nu een banner

Vodafone, KPN, Tele2, Hollandsnieuwe en Telfort hebben de website al aangepast en de banner zichtbaar gemaakt. Providers zoals Youfone en Simpel die enkel sim only abonnementen aanbieden hoeven de website niet aan te passen omdat ze geen telefoons verkopen bij hun abonnementen. De banner ‘Let op! Geld lenen kost geld’ is dezelfde banner die ook te zien is op websites waar je een lening kan afsluiten.

Geld terug voor gedupeerde consumenten

De discussie of een telefoon op afbetaling een lening is al afgerond, de hoge raad heeft een advies gegeven en hier moeten providers zich bij neerleggen. Toch is er een ander juridisch gevecht aan de gang op de achtergrond, enkele consumenten hebben jaren lang te veel geld betaald voor hun telefoon abonnement. Providers waren voorheen niet transparant in het tonen van de prijzen, je betaalde een maandelijks bedrag maar wist niet hoeveel voor de telefoon bestemt was en hoeveel voor het abonnement.

Daarnaast bleef de prijs ongewijzigd na 24 maanden. Je betaalde dus ook voor het afbetalen van de telefoon nadat de originele looptijd van het abonnement verstreken was. Consumenten zijn hierdoor naar de rechter gestapt om het geld wat ze teveel betaald hebben terug te vragen. In enkele gevallen gaat het om meer dan duizend euro. T-Mobile heeft bijvoorbeeld een speciale pagina waar consumenten hun gegevens kunnen opgeven om geld terug te vragen. De pagina staat echter al enkele maanden online en is er nog geen geld overgemaakt aan de gedupeerde.

Gevolgen van telefoon op afbetaling

Als men binnenkort een huis wilt kopen is het niet verstandig om als consument zijnde een telefoon abonnement te nemen waarbij het toestel meer dan 250 euro kost. Een lening (koop op afbetaling) zorgt er namelijk voor dat je maximale hypotheek wordt verlaagd. Hoewel een BKR registratie niet per se negatief hoeft te zijn, kan de status hiervan wel veranderen naar negatief wanneer men verzuimd in de betalingsverplichtingen. Vanaf 1 mei 2017 wordt een telefoon op afbetaling vanaf 250 euro geregistreerd bij het BKR. Alle abonnementen die voor die tijd afgenomen worden zullen niet geregistreerd worden bij het BKR.

Zakelijk telefoon abonnement krijgt geen BKR registratie

De telefoon op afbetaling zal niet als lening gelden bij een zakelijk telefoon abonnement en dus niet bij de BKR geregistreerd worden. De AFM heeft de regel voor de consument in het leven geroepen. Ondernemers hoeven zich dus geen zorgen over een BKR registratie als zij zakelijk een abonnement nemen waarbij een maandelijks bedrag wordt betaald voor het toestel.