Image

Alles over de boetevergoeding

Stap je over naar ENGIE voordat de overeenkomst bij jouw oude energieleverancier is geëindigd? Dan kan deze leverancier een boete (officieel heet dit een ‘opzegvergoeding’) in rekening brengen. Geen zorgen, in veel gevallen betalen wij deze (gedeeltelijk) aan je terug. Wij willen namelijk dat je écht blij bent met de keuze voor ENGIE en niet voor vervelende verrassingen komt te staan.  Op deze pagina lees je precies wanneer wij wat vergoeden, hoe je de boete bij ons declareert en antwoorden op vragen die vaak gesteld worden.

Wanneer kom ik in aanmerking voor boetevergoeding?

In de bevestiging van jouw contract staat duidelijk of wij de boete van de vorige leverancier vergoeden. Meestal geldt het volgende: 

  • Kies je voor een ENGIE contract met een looptijd van 3 jaar of langer, dan vergoeden wij de boete meestal tot een maximum van € 125 per gas- of stroomaansluiting. Ga je een overeenkomst aan voor gas én stroom, dan vergoeden wij de eventuele boete in totaal tot maximaal € 250. 
  • Als je gekozen hebt voor een contract met een looptijd van 1 jaar of onbepaalde tijd, dan wordt de boete niet vergoed.
  • Verbreek je binnen een jaar je contract bij ENGIE? Dan kunnen wij de boetevergoeding terugvorderen conform de voorwaarden in je contract.
  • Je kunt de boetevergoeding binnen 4 maanden nadat onze energielevering is gestart aanvragen.

Goed om te weten: wij vergoeden nooit door de oude leverancier in rekening gebrachte boetes voor ontvangen instapkortingen, welkomstpremies, cadeaubonnen of (welkomst)cadeaus. De terugbetaling van de boetevergoeding en verbruikskosten worden ook niet door ons vergoed.

Het boetevergoedingsproces

  1. 1

    Betaling eindafrekening oude leverancier

    Nadat onze levering gestart is, ontvang je van de oude leverancier een eindafrekening. Deze afrekening, inclusief de boete, moet je zelf aan de oude leverancier betalen.

  2. 2

    Boete digitaal indienen

    Boete ontvangen? Dan kan je hem (gedeeltelijk) bij ons declareren. Dit kan via MijnENGIE of eenvoudig in onze gratis ENGIE-app. Upload je foto's of bestanden direct vanaf je telefoon. Wij hebben hiervoor de volledige specificatie van de eindafrekening nodig. Dit zijn dus alle pagina's.

  3. 3

    Verwerken van de aanvraag

    Zodra wij jouw aanvraag ontvangen hebben, gaan wij ermee aan de slag. Binnen 5 werkdagen laten wij je weten welk bedrag je van ons terugkrijgt.

  4. 4

    Uitbetaling boetevergoeding

    De boetevergoeding wordt 12 weken na de startdatum van het energiecontract uitbetaald.

Download de ENGIE-app

In de ENGIE-app kun je eenvoudig je boetevergoeding aanvragen. Je vult het formulier in en upload je bestanden of foto's direct vanaf je telefoon of tablet. Beschikbaar voor Android of iOS.

Daarnaast regel je nog veel meer zaken eenvoudig via de app. Zo kun je je aanmelding en contract volgen, heb je altijd je betalingen en gegevens bij de hand en krijg je inzicht in je energieverbruik.

Zelf regelen via de app

Veelgestelde vragen over de boetevergoeding

Profiteer ook van MijnENGIE

Digitaal je energiezaken inzien en direct wijzigen? Dat kan heel eenvoudig via jouw persoonlijke pagina in MijnENGIE. 24 uur per dag, 7 dagen in de week.  

Image