Blokkade op roaming voor nieuwe klanten van T-Mobile en Tele2

0
Roaming in het buitenland

Klanten van T-Mobile krijgen sinds een halfjaar te maken met een blokkade bij roaming in het buitenland. Ongeveer 100 T-Mobile abonnees maken hier op het forum van de provider melding van. De blokkade komt voor bij nieuwe klanten, maar ook bestaande T-Mobile klanten die hun abonnement hebben verlengd ervaren het probleem. Een deel van de klanten van T-Mobile kan helemaal geen gebruik maken van roaming: zowel bellen als sms’en en internetten is niet mogelijk in het buitenland. Klanten van Tele2 hebben last van een vergelijkbare beperking.

Roaming blokkade In andere gevallen kan er alleen gesmst worden of kunnen alleen inkomende oproepen in het buitenland ontvangen worden. Pas na contact met de klantenservice wordt de blokkade verwijderd.
In sommige gevallen kunnen T-Mobile klanten ook niet bellen naar buitenlandse nummers vanuit Nederland. De problemen blijken niet regio gebonden te zijn, T-Mobile klanten krijgen zowel binnen als buiten de EU te maken met de blokkade.

Pas roamen bij T-Mobile na betaling van twee facturen

T-Mobile roamingIn een reactie op het forum geeft T-Mobile hierover de volgende verklaring.
“Als nieuwe abonnee kun je niet altijd meteen in het buitenland bellen en internetten óf vanuit het buitenland naar andere telefoonnummers dan Nederlandse bellen. Je krijgt volledig toegang tot de buitenlandse netwerken en bellen naar het buitenland vanuit Nederland wanneer de eerste 2 facturen betaald zijn.” Wie hier niet op wil wachten kan een voorschot betalen op de eerste twee facturen. Daarnaast meldt T-Mobile op het forum dat een openstaande factuur kan leiden tot een blokkade op roaming in het buitenland.

Tele2 blokkeert roaming ook aan begin contract

Tele2 roaming Op het forum van Tele2 staan ook enkele verhalen van klanten die last hebben gehad van een blokkade voor roaming in het buitenland. In reacties op de klachten zegt Tele2 op het forum dat de blokkade automatisch wordt opgeheven als de eerste twee facturen betaald zijn, net als bij T-Mobile het geval is. Tele2 stelt bovendien dat de blokkade bedoeld is om klanten te beschermen. De gedachte is dat klanten door de blokkade niet voor onverwachte kosten komen te staan als ze voor het eerst naar het buitenland gaan. Al roept dat de vraag op waarom Tele2 dan niet gewoon vooraf een waarschuwing geeft aan klanten. De blokkade is bij Tele2 niet op te heffen door een voorschot te betalen op de facturen.

Consuwijzer: blokkade op roaming is toegestaan

ConsuwijzerConsuwijzer is het consumentenloket van de toezichthouder op de telecommarkt, de Autoriteit Consument en Markt. Over de roaming blokkade van T-Mobile en Tele2 zegt Consuwijzer desgevraagd dat deze is toegestaan. Wel geeft Consuwijzer aan dat de providers de beperking in hun algemene voorwaarden moeten vermelden, zodat klanten hier voordat ze een abonnement afsluiten kennis van kunnen nemen. In de voorwaarden van zowel T-Mobile als Tele2 is een bepaling opgenomen over dit onderwerp. Hierin geven de providers aan dat ze de beperking kunnen toepassen als de kans bestaat dat een klant niet aan zijn betalingsverplichting kan voldoen of wanneer ongebruikelijk hoge kosten worden gemaakt door de klant.

Blokkade Tele2 opgeheven, T-Mobile blokkeert alleen nog klanten met schulden

Tele2 erkent in een reactie dat de blokkade op roaming van kracht is geweest. Volgens een woordvoerder is de blokkade inmiddels opgeheven. Sinds begin juni kunnen Tele2 klanten daardoor weer gebruikmaken van roaming in het buitenland. De provider heeft een beveiligingsinstelling op zijn netwerk gewijzigd waardoor de beperking nu niet meer voorkomt.

Bij T-Mobile kregen nieuwe klanten de afgelopen maanden standaard te maken met de blokkade, die volgens een woordvoerder alleen bij bellen gold. De maatregel is volgens T-Mobile bedoeld om klanten te beschermen tegen hoge kosten van roaming in het buitenland. De provider stelt dat de blokkade vorige maand is opgeheven voor klanten die geen problemen hebben op het gebied van hun kredietwaardigheid. Klanten die schulden hebben of hebben gehad zullen ook in de toekomst met de blokkade worden geconfronteerd. Wel geeft T-Mobile aan dat deze klanten ‘in principe geïnformeerd zouden moeten worden’ over de blokkade. Ook geeft de woordvoerder van T-Mobile aan dat de provider informatie over de blokkade zal gaan opnemen in zijn algemene voorwaarden.

DELEN
Vorig artikelDe ontwikkeling van mobiel internet: van 4G naar 5G
Volgend artikelKabel moet waarschijnlijk wél concurrenten toestaan
  • Redacteur voor mobiele providers en internet providers
  • Al ruim 1 jaar actief in de telecomwereld

Sinds 2015 schrijft Kaj onderzoeksartikelen over de telecom en internet markt.
Bij het schrijven van zijn artikelen combineert hij grondig onderzoek met een goed ontwikkeld gevoel voor nieuws.