T-Mobile ziet omzet dalen door lager prijspeil

0

Het aantal abonnees van T-Mobile stijgt al voor het vijfde kwartaal op rij, terwijl de omzet blijft dalen. Dit heeft te maken met lagere abonnementsprijzen. Ten opzichte van vorig jaar daalde de omzet met 11,9% tot 319 miljoen euro. De brutowinst daalde met 17,7% en kwam uit op 102 miljoen euro.

Groei in abonnees

Vanochtend werden de kwartaalcijfers bekendgemaakt van moederbedrijf Deutsche Telekom, waaruit naar voren kwam dat het aantal abonnees enorm gestegen was. Dit succes is vooral toe te schrijven aan budgetprovider en dochteronderneming Ben, waarvan het klantenbestand al vijf kwartalen op een rij groeit. T-Mobile kreeg er 32.000 abonnementen bij, waarmee het totale aantal abonnees uitkomt op 2.857.000. Voor vertrekkend directeur Mark Klein is deze stijging “een duidelijk signaal” dat het bedrijf weer aantrekkelijker wordt bij de consument. Het aantal prepaidklanten nam overigens af, met 29.000 naar een totaal van 814.000. Dalende prepaidklanten is een trend die al langere tijd zichtbaar is onder telecombedrijven.

Lager prijspeil

De groei in abonnees en de daling in de omzet staan wel degelijk met elkaar in verband. Gemiddeld zijn T-Mobile abonnees namelijk minder gaan betalen voor hun abonnementen. Het gemiddelde dat klanten momenteel voor hun abonnement betalen ligt op 25 euro per maand. Een jaar geleden was een T-Mobile klant gemiddeld nog 29 euro kwijt.

In april meldde het Amerikaanse persbureau Bloomberg al dat T-Mobile zijn prijzen in Nederland wilde verlagen om marktaandeel terug te winnen van concurrenten KPN, Vodafone en Tele2. Deutsche Telekom speculeerde toen over een nieuwe strategie voor T-Mobile Nederland, waarin de kern een agressieve prijsstrategie zou zijn.

Toen Tele2 eind vorig jaar een eigen netwerk kreeg, leek het erop dat de aanbieder flink zou gaan concurreren met T-Mobile. Klein spreekt van een wezenlijk verschil met de manier waarop Tele2 zich in de markt zet: “Zij profileren zich heel erg op het gebied van prijs, maar op het gebied van kwaliteit is er een duidelijk verschil waarop wij ons kunnen onderscheiden.”