Vodafone en KPN maken mobiel inchecken in het OV mogelijk

0

Voor een kleine groep Nederlandse ov-reizigers komt dit jaar het ‘Smart-OV’-systeem beschikbaar. Nog voor het eind van het jaar kunnen circa 10.000 klanten van telecomaanbieders KPN en Vodafone inchecken met hun mobiele telefoon in het OV. Voor deze beperkte groep klanten is het vooralsnog alleen mogelijk om te reizen tegen het volle tarief.

Smart-OV

KPN en Vodafone deden vorig jaar november al een test met tweehonderd proefpersonen waarbij de ov-chipkaart op de simkaart van de telefoon was geladen. Smart-OV is gekoppeld aan een app waarop reizigers kunnen zien of ze wel hebben in- en uitgecheckt, wat hun saldo is en wat de rit heeft gekost. Ook kunnen de tien laatste treintransacties worden teruggelezen. Er werd eind 2015 toegezegd dat bij een succesvolle test het nieuwe systeem breder zou worden uitgerold.

Bart Schmeink, voorzitter van Cooperatie Openbaar Vervoerbedrijven, vertelde woensdag aan Trouw dat de onderhandelingen met de telecomproviders niet altijd even soepel verliepen. De providers willen vooraf graag weten wat ze aan de nieuwe technologie kunnen verdienen, omdat ze grote sommen geld hebben betaald voor licenties.

Inchecken met een bankpas

Naast in te kunnen checken met een smartphone, staat ook inchecken met een bankpas op de agenda voor volgend jaar. Volgens Schmeink is het nog niet duidelijk of dit gaat lukken: “Als het ligt aan de banken duurt het nog tot 2019 voordat mensen met hun bankpas kunnen betalen in het openbaar vervoer”. De banken willen eerst garanties hebben over het aantal betalingen dat via hun eigen systemen gaat lopen. Deze garantie kunnen de vervoersbedrijven nog niet bieden, omdat zij niet weten hoe populair betalen via nieuwe diensten zoals Google Wallet en Apple Pay wordt. Toch gaan de onderhandelingen door en zegt Schmeink te blijven investeren in deze manier van betalen in het OV. Zo wordt er eind dit jaar een proef in Den Haag uitgevoerd, waaraan vervoersbedrijf HTM en ABN Amro deelnemen.

Smart-OV-app

Om als Vodafone- of KPN-klant gebruik te maken van Smart-OV op een mobiele telefoon, moet de gebruiker zijn smartphone aanmelden bij zijn OV-chipkaart. Ook moeten klanten de Smart-OV-app downloaden. Vodafoneklanten kunnen naast deze app de Wallet-app gebruiken, waarmee contactloos betalen met creditcards mogelijk is.