Ondanks dat de interesse in TV onder de jongeren afneemt blijft Ziggo een sterke marktleider als het op internet en TV pakketten aankomt. Hoewel Ziggo vele klanten verloor aan KPN blijft de kabel provider leidend met een aandeel van 61% van de televisie omzet.

De prijsverhogingen die Ziggo vorig jaar doorvoerde hebben bijgedragen aan een omzet stijging. Voor klanten in eerste instantie een nadeel, maar dit zorgt er wel voor dat Ziggo unieke content zoals HBO en Ziggo Sport aan kan bieden.

Aantal analoge tv-aansluitingen dalen

Steeds minder mensen maken gebruik van analoge TV aansluitingen van Ziggo. Met de opkomst van HD en UHD televisies is de matige TV kwaliteit die een analoge verbinding biedt niet toereikend. Digitale TV weet deze daling van analoge aansluitingen echter niet te compenseren.

Digitale TV compenseert daling analoog niet

De lage populariteit van digitale televisie is niet geheel gek. Als men bij Ziggo een digitaal TV abonnement afneemt moet men zelf voor hardware zorgen die het analoge signaal omzet naar digitaal. Het is in feite een onconventioneel abonnement voor de consument waardoor ze geforceerd worden een analoog signaal te accepteren of een CI+ module / digitale TV decoder moeten aanschaffen.

Jongeren nemen minder vaak een TV abonnement

Vooral onder jongeren is er minder behoefte aan een traditioneel TV abonnement. Veelal is de smartphone en het internet toereikend genoeg om aan de behoefte naar unieke content te voorzien waar en wanneer de gebruiker dat wilt.

Om hier op in te spelen bieden veel internet providers tegenwoordig online TV kijken. Zo ook dus marktleider Ziggo. De online TV dienst van Ziggo wordt aangeboden op tablets, smartphones en laptop. Via de laptop kan men deze alleen gebruiken met een oude Internet Explorer omdat Microsoft Silverlight niet door moderne browsers ondersteund wordt. Ziggo werkt nog aan een oplossing om online TV kijken ook op andere browsers beschikbaar te maken.

Oudere generatie neemt voornamelijk internet en TV pakket

Een internet en TV pakket is met name populair onder de oudere generatie. Tegenwoordig bieden providers veel meer entertainment dan vroeger en dat lijkt de oudere generatie beter te bereiken dan de jonge. Ook op het gebied van sport lijkt Ziggo een goede slag te slaan met goedkope eredivisie pakketten en het gratis Ziggo Sport kanaal waarop o.a. Formule 1 en eredivisie wedstrijden te zien zijn.