Een opzegboete komt gelukkig bijna niet voor. Maar het is altijd prettig om goed geïnformeerd te zijn, want het is zonde als je onnodig een opzegboete krijgt. Daarom hebben wij de overstapcheck gemaakt. Met onze overstapcheck kun jij zien wanneer je je energiecontract kunt opzeggen zonder een opzegboete te moeten betalen. Dan is overstappen energieleverancier makkelijk én zorgeloos!
Voer de einddatum van je energiecontract in en check wanneer je kunt overstappen.
Einddatum energiecontract:
Je kunt overstappen naar de volgende energieleveranciers:
Energieleveranciers worden geladen.
Je sluit een energiecontract voor een bepaalde tijd af. Dit kan tussen de 1 en 5 jaar zijn. In de periode dat het contract loopt, heb je een contract voor bepaalde tijd. In deze periode kun je niet zomaar overstappen. Mocht je wel in de periode van je vaste contract willen overstappen, dan rekenen energieleveranciers vaak een opzegboete. Dit wordt ook wel een opzegvergoeding genoemd.
Na de einddatum van je contract wordt het contract automatisch omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. Je kunt dan overstappen zonder een opzegboete te moeten betalen. Let er wel op dat je een opzegtermijn van 30 dagen hebt. Na de 30 dagen opzegtermijn wordt het contract beëindigd en gaat het nieuwe contract bij jouw nieuwe energieleverancier in. De leveranciers regelen onderling de overstap.
Een opzegboete komt gelukkig niet heel vaak voor. Het kan voorkomen wanneer je gaat verhuizen en je aanmeldt bij een andere leverancier, en soms gebeurd het wel eens bij langlopende contracten wanneer je toch liever voortijdig naar een andere leverancier opverstapt. Daarom raden wij ook altijd aan om een contract van één jaar af te sluiten. Zo kun je gemakkelijk en zorgeloos na één jaar van energieleverancier wisselen.
De opzegboete is vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt en niet door de leveranciers zelf. In de tabel is te zien welk bedrag je moet betalen wanneer je voortijdig opzegt, indien een leverancier in opzegboete in rekening brengt. De boete geldt voor één energieproduct.
Resterende tijd contract | Maximale opzegboete per product | Maximale opzegboete totaal (gas én stroom) |
---|---|---|
Minder dan 1,5 jaar | € 50,- | € 100,- |
1,5 tot 2 jaar | € 75,- | € 150,- |
2 tot 2,5 jaar | € 100,- | € 200,- |
Meer dan 2,5 jaar | € 125,- | € 250,- |
Een rekenvoorbeeld: Stel je hebt een gas en stroom contract voor 5 jaar afgesloten en je besluit na 2 jaar over te stappen. Je contract zou nog 3 jaar door lopen. De opzegboete bedraagt dan in totaal €250,-. De rekensom is als volgt: €125,- (gas) + €125,- (stroom) = €250,-.
Wil jij toch voor het einde van je energiecontract opzeggen? In de meeste gevallen betaal je deze boete zelf. Maar in sommige gevallen betaalt een aantal energieleveranciers (een deel van) de opzegboete voor jou wanneer je naar ze overstapt. Dit hangt vaak van bepaalde voorwaarden af. Deze voorwaarden hebben we per leverancier voor je uitgezocht en vind je in het overzicht hieronder.
Energieleverancier | Hoogte opzegvergoeding | Voorwaarden | |
---|---|---|---|
Vattenfal | Maximaal €125,- per product | Alleen geldig bij een meerjarig contract wanneer opgenomen in de actievoorwaarden. | Naar Vattenfall |
Essent | Maximaal €125,- per product | Alleen geldig bij een meerjarig contract wanneer opgenomen in de actievoorwaarden. | Naar Essent |
Eneco | Maximaal €125,- per product | Bij minimaal een driejarig energiecontract met gas én stroom | Naar Eneco |
Oxxio | Geen vergoeding | - | Naar Oxxio |
Vandebron | Geen vergoeding | Naar Vandebron | |
Powerpeers | Geen vergoeding | - | Naar Powerpeers |
Energiedirect | Maximaal € 125,- per product | Afhankelijk van de overgebleven looptijd hoe hoog de vergoeding is | Naar Energiedirect |
Budget Energie | Geen vergoeding | Naar Budget Energie | |
NLE | Geen vergoeding | - | Naar NLE |
Pure Energie | Geen vergoeding | - | Naar Pure Energie |
Engie | Maximaal €125,- per product | Alleen geldig bij een contract van 3 jaar of langer. | Naar Engie |
Mocht je toch een opzegboete ontvangen, dan zijn er uitzonderingen waarbij jij de opzegboete niet hoeft te betalen. Wij hebben deze uitzonderingen voor jou op een rij gezet.
De energieleverancier heeft tot zes weken na de opzegdatum de tijd om de opzegboete naar jou te versturen. Heb jij na deze zes weken nog geen opzegboete gekregen? Dan hoef je deze niet te betalen. Laat dit wel aan de leverancier weten, zo voorkom je eventueel onduidelijkheid en gedoe.
Heb jij bij het afsluiten van een energiecontract een welkomstcadeau of korting ontvangen en zeg je dit contract voortijdig op? Dan kan het zijn dat de leverancier dit terugvraagt. Dit mag de leverancier doen, maar niet in alle gevallen. Als er onredelijke voorwaarden in het contract staan kun je de opzegboete ongeldig maken. Dit kan wanneer je het volledige bedrag moet terugbetalen als je ná 1 jaar opzegt of binnen het jaar opzegt en meer moet terug betalen dan het cadeau nu waard is of meer dan €50,- moet betalen.
Heb jij een datum afgesproken wanneer het nieuwe contract ingaat en houdt de nieuwe energieleverancier zich niet aan deze afspraak? Ook in dit geval kun je dan bezwaar aantekenen door een brief te sturen naar de leverancier.
Wanneer een leverancier zich niet aan de afspraken houdt, te laat de opzegboete verstuurd of een te hoge opzegboete oplegd, kun je een klacht sturen naar de desbetreffende leverancier. Hierin moet je duidelijk aangeven waarom je de boete niet betaalt. In het geval van onredelijke voorwaarden kun je deze voorwaarden ongeldig maken, oftewel 'vernietigen'. Wij raden aan om in alle gevallen dit duidelijk naar de leverancier te communiceren.
Gelukkig komt het dus niet vaak voor dat er een opzegboete betaald moet worden en kun je deze boete makkelijk voorkomen door goed op te letten met jouw energiecontract opzeggen. Weet je niet precies wanneer je zorgeloos kunt overstappen? Gebruik dan onze overstapcheck.
Bron: Providers.nl