Wil je overstappen van energieleverancier, dan kun je in sommige gevallen te maken krijgen met een opzegboete. Wij hebben voor je uitgezocht in welke gevallen je deze boete krijgt, welke leverancier de boete voor jou betaalt en wat de uitzonderingen zijn.

De overstapcheck

Een opzegboete komt gelukkig bijna niet voor. Maar het is altijd prettig om goed geïnformeerd te zijn, want het is zonde als je onnodig een opzegboete krijgt. Daarom hebben wij de overstapcheck gemaakt. Met onze overstapcheck kun jij zien wanneer je je energiecontract kunt opzeggen zonder een opzegboete te moeten betalen. Dan is overstappen energieleverancier makkelijk én zorgeloos!

Check je overstapdatum

Voer de einddatum van je energiecontract in en check wanneer je kunt overstappen.

Einddatum energiecontract:


Je kunt overstappen naar de volgende energieleveranciers:

Energieleveranciers worden geladen.

Wat is een opzegboete?

Een opzegboete is een bedrag wat je moet betalen wanneer:

  • Je voortijdig energiecontract opzegt en;
  • De leverancier in het contract heeft aangegeven dat je een boete moet betalen bij voortijdig opzeggen.

Je sluit een energiecontract voor een bepaalde tijd af. Dit kan tussen de 1 en 5 jaar zijn. In de periode dat het contract loopt, heb je een contract voor bepaalde tijd. In deze periode kun je niet zomaar overstappen. Mocht je wel in de periode van je vaste contract willen overstappen, dan rekenen energieleveranciers vaak een opzegboete. Dit wordt ook wel een opzegvergoeding genoemd.

Wanneer kun je overstappen zonder opzegboete

Na de einddatum van je contract wordt het contract automatisch omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. Je kunt dan overstappen zonder een opzegboete te moeten betalen. Let er wel op dat je een opzegtermijn van 30 dagen hebt. Na de 30 dagen opzegtermijn wordt het contract beëindigd en gaat het nieuwe contract bij jouw nieuwe energieleverancier in. De leveranciers regelen onderling de overstap.

Een opzegboete komt gelukkig niet heel vaak voor. Vooral bij lange contracten gebeurd het wel eens. Dit komt omdat mensen dan na een tijd toch liever naar een andere energieleverancier gaan. Daarom raden wij ook altijd aan om een contract van één jaar af te sluiten. Zo kun je gemakkelijk en zorgeloos na een jaar van energieleverancier wisselen.

Hoe hoog is de opzegboete?

De opzegboete is vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt en niet door de leveranciers zelf. In de tabel is te zien welk bedrag je moet betalen wanneer je voortijdig opzegt. De boete geldt voor één energie product.

Stel je hebt een gas en stroom contract voor 5 jaar afgesloten en van dat contract moet je nog drie jaar. De opzegboete bedraagt dan in totaal €250,-. De rekensom is als volgt: €125 (gas) x 125 (stroom) = €250,-.

Resterende tijd contractMaximale opzegboete per productMaximale opzegboete totaal (gas én stroom)
Minder dan 1,5 jaar€ 50,-€ 100,-
1,5 tot 2 jaar€ 75,-€ 150,-
2 tot 2,5 jaar€ 100,-€ 200,-
Meer dan 2,5 jaar€ 125,-€ 250,-

Opzegvergoeding energie

Wil jij toch voor het einde van je energiecontract opzeggen? In de meeste gevallen betaal je deze boete zelf. Maar in sommige gevallen betaalt een aantal energieleveranciers (een deel van) de opzegboete voor jou wanneer je naar ze overstapt. Dit hangt vaak van bepaalde voorwaarden af. Deze voorwaarden hebben we per leverancier voor je uitgezocht en vind je in het overzicht hieronder.

EnergieleverancierHoogte opzegvergoedingVoorwaarden
Nuon Maximaal €125,- per productAfhankelijk van contractduur hoe hoog de vergoeding isNaar Nuon
EssentMaximaal €250,-Bij minimaal een 2-jarig contract en voldoening aan de voorwaardenNaar Essent
EnecoMaximaal €125,- per productMinimaal een 3-jarig contractNaar Eneco
OxxioMaximaal € 125,- per productBij 3-jarige contracten en overstap aan de deurNaar Oxxio
VandebronGeen vergoeding-Naar Vandebron
Powerpeers Geen vergoeding-Naar Powerpeers
Energiedirect Maximaal €250,-Overstap naar een meerjarig contract en indien voldaan is aan de voorwaardenNaar Energiedirect
Budget EnergieMaximaal € 125,- per productContract moet afgesloten zijn via MediamarktNaar Budget Energie
Greenchoice>Geen opzegboete-Naar Greenchoice
NLEMaximaal €125,- per productBij een 3-jarig of 5-jarig contract en voldoening aan de voorwaardenNaar NLE
Pure EnergieGeen vergoeding-Naar Pure Energie
EngieMaximaal €75,- per productMinimaal een 2-jarig contract afsluitenNaar Engie

Uitzonderingen bij een opzegboete

Mocht je toch een opzegboete ontvangen, dan zijn er uitzonderingen waarbij jij de opzegboete niet hoeft te betalen. Wij hebben deze uitzonderingen voor jou op een rij gezet.

Je hoeft de opzegboete niet te betalen wanneer:

  • de leverancier pas ná zes weken, na het opzeggen van het contract, de opzegboete verstuurd;
  • er onredelijke voorwaarden in het contract zijn opgenomen bij een welkomstcadeau/korting;
  • de nieuwe leverancier zich niet aan het overstapmoment houdt.

Opzegboete pas na zes weken ontvangen

De energieleverancier heeft tot zes weken na de opzegdatum de tijd om de opzegboete naar jou te versturen. Heb jij na deze zes weken nog geen opzegboete gekregen? Dan hoef je deze niet te betalen. Laat dit wel aan de leverancier weten, zo voorkom je eventueel onduidelijkheid en gedoe.

Onredelijke voorwaarden energiecontract bij welkomstcadeau/korting

Heb jij bij het afsluiten van een energiecontract een welkomstcadeau of korting ontvangen en zeg je dit contract voortijdig op? Dan kan het zijn dat de leverancier dit terugvraagt. Dit mag de leverancier doen, maar niet in alle gevallen. Als er onredelijke voorwaarden in het contract staan kun je de opzegboete ongeldig maken. Dit kan wanneer je het volledige bedrag moet terugbetalen als je ná 1 jaar opzegt of binnen het jaar opzegt en meer moet terug betalen dan het cadeau nu waard is of meer dan €50,- moet betalen.

Nieuwe leverancier houdt zich niet aan de gemaakte afspraken

Heb jij een datum afgesproken wanneer het nieuwe contract ingaat en houdt de nieuwe energieleverancier zich niet aan deze afspraak? Ook in dit geval kun je dan bezwaar aantekenen door een brief te sturen naar de leverancier.

Wanneer een leverancier zich niet aan de afspraken houdt, te laat de opzegboete verstuurd of een te hoge opzegboete oplegd, kun je een klacht sturen naar de desbetreffende leverancier. Hierin moet je duidelijk aangeven waarom je de boete niet betaalt. In het geval van onredelijke voorwaarden kun je deze voorwaarden ongeldig maken, oftewel 'vernietigen'. Wij raden aan om in alle gevallen dit duidelijk naar de leverancier te communiceren.

Voorkom gemakkelijk een opzegboete

Gelukkig komt het dus niet vaak voor dat er een opzegboete betaald moet worden en kun je deze boete makkelijk voorkomen door goed op te letten met jouw energiecontract opzeggen. Weet je niet precies wanneer je zorgeloos kunt overstappen? Gebruik dan onze overstapcheck!