Een telefoon van de zaak of een privé telefoon abonnement nemen? Stel jij je die vraag als klein beginnend ondernemer ook af ? We leggen je uit waarom veel kleine zelfstandigen in plaats van een zakelijk telefoon abonnement toch vaak kiezen voor een consumenten abonnement. Zo kun jij afwegen wat de beste keuze is voor jouw situatie.

Zakelijk telefoon abonnement voor kleine zelfstandigen

Ben je een kleine zelfstandige, dan kun je op verschillende manieren je zakelijke telefonie regelen. Je kunt een zakelijk telefoon abonnement afsluiten, of een telefoon abonnement voor consumenten.

Een consumenten telefoon abonnement kun je zowel privé als zakelijk gebruiken. Want zakelijk gemaakte telefoonkosten mag je namelijk van de omzetbelasting aftrekken bij de belastingdienst. Maar wat is nou wijsheid voor jou als kleine zelfstandige?

Een zakelijk telefoon abonnement is gericht op extra service en biedt een hoop voordelen voor zakelijke klanten. Waarvan ben je verzekerd met een zakelijk telefoon abonnement?

Een zakelijk telefoon abonnement
  • Geeft je 24/7 toegang tot de klantenservice van je provider
  • Garandeert snelle oplossingen bij technische problemen
  • Maakt het mogelijk om onderling met collega's data en belminuten te delen
  • Is duurder dan een telefoon abonnement voor consumenten

De voordelen van zakelijke telefoon abonnementen zijn met name interessant voor bedrijven met meerdere werknemers in loondienst. Zo is het onderling delen van je data- en belbundel als kleine zelfstandige waarschijnlijk niet voor jou van belang. Ook is het maar de vraag in hoeverre je 24/7 support belangrijk vindt. In de praktijk komen grote landelijke storingen niet vaak voor. Wil je dan wel extra betalen voor deze diensten? Daarnaast zijn in de beginfase van je ondernemerschap je telefoonkosten meestal nog onregelmatig. Om dan gelijk een duurder zakelijke abonnement af te sluiten zit je misschien niet op te wachten.

Telefoon abonnement en zakelijk gebruik

Wij merken dat het in de beginfase van je ondernemerschap niet altijd loont om een zakelijk telefoon abonnement af te sluiten en dat veel kleine zelfstandigen hun privé telefoon abonnement liever zakelijk gebruiken. Een zakelijk telefoon abonnement is in veel gevallen duurder dan een telefoon abonnement, terwijl je als ZZP’er lang niet altijd gebruik maakt van de voordelen.

Het is daarom slim om specifiek voor jouw telefoongebruik te kijken of een zakelijk abonnement écht meerwaarde heeft en of je niet beter een telefoon abonnement voor consumenten kunt afsluiten. Een consumenten telefoon abonnement heeft namelijk ook een aantal voordelen voor zakelijk gebruik.

zakelijk telefoon abonnement

Waarom ZZP’ers vaker voor een telefoon abonnement kiezen

In de praktijk kiezen veel beginnend ZZP’ers er voor om een privé telefoon abonnement af te sluiten en deze zowel privé als zakelijk te gebruiken. Hoe zit dat met het zakelijk gebruik van een telefoon abonnement? Daarvoor geldt een aantal regels.

Voorwaarden voor zakelijk gebruik privé telefoon abonnement

  • Alleen het zakelijke deel van je telefoonkosten is aftrekbaar
  • Je moet een aparte zakelijke administratie bijhouden
  • Je kunt een factuur indienen op je privé naam en rekening

Een zakelijke mobiele telefoon factuur hoeft niet op naam van je bedrijf te staan. Je mag zakelijke telefonie kosten opgeven bij de Belastingdienst onder vermelding van je privé naam en – rekening. Een groot voordeel van je telefoon abonnement ook zakelijk gebruiken is dat je niet met dubbele abonnementskosten komt te zitten.

Als beginnend ondernemer valt je telefoon administratie waarschijnlijk nog wel mee en is te overzien. Geen zin om alles met de hand bij te houden? Dan zijn er handige apps en hulpprogramma's waarmee het bijhouden van je telefoon administratie zo gedaan is het bijhouden van privé- en zakelijke telefoonkosten een stuk eenvoudiger is.

Sim only zakelijk

Heb je nog een telefoon die het prima doet? Dan zou je deze ook zakelijk kunnen gebruiken door over te stappen naar sim only. Want ook met een sim only abonnement mag je als kleine zelfstandige de BTW-kosten terugvragen bij de belastingdienst. Een goede reden om je goed werkende telefoon nog even aan te houden en op de voordeligste manier je zakelijke telefoonkosten te regelen.

Vind je het lastig inschatten hoeveel data en belminuten je nodig zal hebben, kies dan bij voorkeur voor een sim only onbeperkt data bundel, of maandelijks aanpasbaar. Zo kun je je abonnement bijstellen als je merkt dat je te veel of te weinig data of belminuten hebt.

Twee telefoon abonnementen
Heb je als ZZP’er liever wel je privé- en zakelijke telefoonkosten gescheiden? Dan kun je ook overwegen om twee telefoon abonnementen voor consumenten af te sluiten. Natuurlijk wel een duurdere overweging, maar in de meeste gevallen nog steeds voordeliger dan een extra zakelijk telefoon abonnement naast je privé abonnement.