KPN of Ziggo : concurrentiestrijd benadeeld glasvezel aanleg

0
KPN of Ziggo : concurrentiestrijd benadeeld glasvezel aanleg

In het buitenland is het zeer gebruikelijk om glasvezelnetwerken aan te leggen. De focus in Nederland lijkt echter elders te liggen. De concurrentiestrijd tussen KPN en Ziggo is hiervoor een mogelijke verklaring.

> De focus van KPN
> De focus van Ziggo
> ACM ziet voordelen concurrentie
> Kiezen voor KPN of Ziggo

Wereldwijd is te zien dat de voorkeur gegeven wordt voor gigabit netwerken en een lange termijnvisie. Als de Nederlandse internet providers op lange termijn naar de kostenvoordelen zouden kijken ligt glasvezel meer voor de hand. Momenteel werkt de onderlinge strijd dit tegen.

KPN focust op wholesale

Om internet provider Ziggo zo veel mogelijk dwars te liggen, is het voor KPN van belang dat het wholesale netwerk uitgebreid wordt met meer providers en een hogere DSL internetsnelheid. Door het kopernetwerk te upgraden zorgt KPN voor stabiele en snelle internetverbindingen tegen een lage prijs.

Telecompaper concludeerde uit onderzoek dat KPN zijn wholesaleklanten meer ziet als partner in de concurrentiestrijd met Ziggo. Veel providers, zoals de NLE, geven extra korting als men overstapt van Ziggo. Op de mobiele markt is een dergelijk fenomeen waarneembaar waarbij klanten weggesnoept worden van Vodafone, T-Mobile en Tele2 door virtuele providers zoals Youfone. In deze gevallen krijgen overstappende klanten een unieke welkomstbonus aangeboden.

Prijs lijkt de focus bij concurrentiestrijd

Om klanten bij Ziggo weg te lokken ligt de focus van het wholesale netwerk met name op een lagere prijs aanbieden. In veel gevallen is dit het grootste voordeel van DSL ten opzichte van kabel internet. Op veel plaatsen is DSL internet namelijk nog lang niet zo snel als de kabel. Daar waar Ziggo abonnementen tot 300 Mbit aanbiedt is dat bij KPN en wholesale partners slechts maximaal 100 Mbit. Met Vplus Pair Bonding zal in de nabije toekomst een snelheid tot 400 Mbit aangeboden worden via het KPN netwerk. Echter beschikt niet ieder huishouden over 2 koperdraden en een geüpgradede verbinding die naar de woning leiden waardoor het merendeel van de huishoudens beperkt zal zijn met de beschikbare DSL internetsnelheid.

Snel en stabiel glasvezel wordt genegeerd

Het aspect van snel glasvezel internet lijkt door KPN genegeerd te worden in de concurrentie strijd met Ziggo. Hoewel er plannen zijn om tot 400 Mbit DSL internet te realiseren, liggen er al jaren plannen bij Ziggo om DOCSIS 3.1 te introduceren en zo snelheden tot 1 Gbit/s aan te bieden. Daarbij heeft Ziggo laten doorschemeren dat het de DOCSIS 3.1 techniek de komende 2 jaar actief gaat uitrollen. Als KPN serieuze concurrentie wil bieden tegen Ziggo had glasvezel voor de hand gelegen. Via dit netwerk zouden snelheden met 1 Gbit down en 1 Gbit up mogelijk zijn. Het kabelnetwerk van Ziggo zou in die situatie niet in de buurt komen van de stabiliteit en hoge uploadsnelheid van glasvezel. Het upgraden van het kopernetwerk is voor KPN een goedkoper alternatief dan nieuwe glasvezelaansluitingen aanleggen.

Ziggo speelt in op unieke content voor klanten

Om zich te onderscheiden van KPN wil Ziggo de focus leggen op unieke content. Ziggo Sport is hier een uitstekend voorbeeld van. Zo worden er unieke sport programma’s door Ziggo ontwikkeld en uitgezonden. Toch moet op basis van de mediawet een deel van de content wholesale worden aangeboden aan alle providers in Nederland en kan dus niet exclusief zijn. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de Olympische Spelen dat uitgezonden wordt op o.a. Eurosport.

HBO exclusief bij Ziggo

Vanaf januari 2017 is HBO exclusief te krijgen bij Ziggo. Wederom een dienst die alleen bij de kabel gigant beschikbaar is. Een alternatief hiervoor weet KPN vooralsnog niet aan te bieden. Onlangs werkte KPN nog hard aan een eigen zender: ‘KPN Presenteert’. Wegens tegenvallende resultaten, van o.a. de eigen gemaakte serie ‘Brussels’, wordt minder focus op unieke content bij KPN gelegd.

Het ACM verwacht geen negatieve effecten van unieke content

De telecom waakhond ACM verwacht geen nadelig effect van de unieke content die Ziggo weet aan te bieden. Het ACM ziet de unieke content van Ziggo als een mogelijke stimulans voor KPN om het eigen productportfolio uit te breiden en/of meer unieke content aan te bieden. Een ander gevolg kan zijn dat het aanbod van Ziggo aanzet tot prijsverlagingen bij de concurrentie. Dat laatste lijkt het meest aannemelijke en al enigszins te zien op de vaste breedband markt. Nieuwkomer NLEx biedt bijvoorbeeld al een alles in 1 pakket met 100 Mbit aan DSL snelheid aan voor slechts € 29,95 per maand.

Een negatief gevolg kan zijn dat de exclusieve content een prijsstijging veroorzaakt bij Ziggo en dat de consument hiervan de dupe is. In deze zouden consumenten die voor Ziggo kiezen last hebben van te hoge prijzen, terwijl consumenten die kiezen voor KPN unieke content mislopen. Het ACM is echter overtuigd dat dit geen aannemelijk gevolg is.

KPN of Ziggo kiezen

Voor KPN of Ziggo kiezen zal niet altijd even makkelijk zijn met het huidige aanbod. Enerzijds biedt Ziggo content aan, maar KPN en wholesale providers de betere prijs. Afhankelijk van de beschikbare internetsnelheid bij een woning kan de keuze zeer eenvoudig zijn. Over het algemeen weet Ziggo altijd 300 Mbit aan te bieden op ieder adres waar een coax kabel ligt. Bij DSL internet via de koperkabel is de snelheid afhankelijk van de gebruikte technieken en upgrades. Hieronder verwijzen we naar een website waar een postcodecheck beschikbaar is om de beschikbare internetsnelheid te testen.

Bekijk hier de review van beste-internet-provider.nl: KPN of Ziggo