Wij gebruiken cookies om Providers.nl te verbeteren en gebruiken data voor het personaliseren van advertenties bij derden.
Meer lezen en aanpassen
Stuur ons je bericht
Helaas is de chat momenteel gesloten. We helpen je graag op een ander moment. Wil je toch een bericht achterlaten, vul dan het onderstaande contactformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Naam
E-mail adres (verplicht)
Onderwerp
Type hier jouw bericht

Beantwoord de onderstaande rekensom om je bericht te verzenden (schrijf het antwoord uit in letters).

Logo providers.nl
  • Home
  • Internet
  • Mobiel
  • Energie
  • Private Lease
Logo providers.nl
  • Home
  • Internet
  • Mobiel
  • Energie
  • Private Lease
  • Home
  • Internet
  • Mobiel
  • Energie
  • Private Lease
Open tot 22:00 Chat
Logo providers.nl
  • Home
  • Internet
  • Mobiel
  • Energie
  • Private Lease
Consumentenorganisatie dient claim in bij providers om ‘gratis smartphone’

Consumentenorganisatie dient claim in bij providers om 'gratis smartphone'

Uitgelicht
31 augustus 2016
Door: Sander
Inhoudsopgave Naar boven
Inhoudsopgave
Laatste nieuws

ConsumentenClaim heeft de providers T-Mobile en Vodafone gedagvaard vanwege de ‘gratis smartphone’ die zij aanbieden bij abonnementen. Volgens de consumentenorganisatie worden klanten misleid in de vorm van een verkapte lening. Al eerder heeft de organisatie een claim ingediend, maar besloot nu door te zetten en stapte naar de rechter.

Op krediet afbetalen

De organisatie is van mening dat klanten onrecht is aangedaan toen zij een zogenaamd gratis toestel aan kregen geboden, en zij het toestel vervolgens op krediet afbetaalden in de maandelijkse abonnementskosten. Daarnaast merkte ConsumentenClaim op dat veel klanten hun abonnement ook na hun ‘voordelige’ abonnementstermijn van één of twee jaar nog lieten doorlopen. De organisatie vindt dat het afbetalingsdeel van het toestel dan eigenlijk van de maandprijs zou moeten worden afgehaald. Volgens ConsumentenClaim is dit nooit gebeurd, en hebben consumenten te veel betaald als zij hun abonnement niet direct stopten of voor een nieuwe smartphone kozen. De partij geeft aan dat dit voor circa 12% van de abonnementen geldt.

Uitspraak Hoge Raad

Eerder deze maand oordeelde de Hoge Raad dat telecomaanbieders de wet hebben overtreden door niet duidelijk naar de klant te communiceren wat het verschil is tussen de abonnementskosten en de prijs van de telefoon. De uitspraak van de Hoge Raad was dat klanten de kredietovereenkomsten kunnen vernietigen en dat zij, zodra ze hun toestel inleveren bij hun aanbieder, alle betaalde kosten voor de telefoon terug moeten krijgen.

Na deze uitspraak riep ConsumentenClaim Nederlanders op zich bij hen te melden om een gezamenlijke claim in te dienen. De partij wil dat te veel betaalde aflossingen door de telecomaanbieders worden terugbetaald, en dat zij daarnaast de aankoopprijs van het toestel terugbetalen aan de consument. Zo’n 16.000 mensen hebben zich inmiddels bij ConsumentenClaim gemeld.

Providers beweren transparantie

Zowel T-Mobile als Vodafone ontkennen de beschuldiging. Beiden providers lieten in een reactie weten altijd transparant te zijn geweest naar klanten. Volgens de aanbieders gaat de uitspraak van de Hoge Raad over één klant van een andere provider. T-Mobile geeft aan de consequenties van deze uitspraak te onderzoeken.

In een eerder artikel schreef Providers over zowel T-Mobile, Vodafone als KPN die door de Hoge Raad waren beoordeeld. KPN is vervolgens niet gedagvaard, omdat het bedrijf in gesprek is over een compensatie met zowel de consumentenbond als ConsumentenClaim. Over deze onderhandeling is nog geen verdere informatie bekend.

Meer informatie
Sim only maandelijks opzegbaar Goedkoop mobiel abonnement Nummerbehoud bij mobiel abonnement Telefoon abonnement met BKR-registratie, wat moet je weten? Dual sim: één telefoon met twee simkaarten

Laatste provider nieuws

Private Lease
23-06-2022
Goedkope Volkswagen private lease aanbiedingen van dit moment
Lees meer
Uncategorized
23-06-2022
De beste fietsverzekering voor e-bikes in 2022 volgens Keuze.nl
Lees meer
Telefoon abonnement
20-06-2022
iPhone 13 telefoons met abonnement vergelijken
Lees meer

Standaard inbegrepen

14 dagen bedenktijd
Overstapservice
Persoonlijk advies
Meest complete aanbod

Internet

  • Internet vergelijken
  • Alleen Internet
  • Internet en TV
  • Alles in 1
  • Glasvezel vergelijken

Mobiel

  • Telefoon abonnement vergelijken
  • Sim Only vergelijken
  • Beste mobiele provider
  • Goedkoopste Sim only

Energie

  • Energie vergelijker
  • Goedkoop
  • Energieprijzen
  • Overstappen
  • Energieleveranciers

Private lease

  • Private lease vergelijken
  • Goedkoopste
  • Aanbiedingen
  • Met automaat
Klanten over ons op Kiyoh
9,4
(110 beoordelingen)
Onafhankelijk vergelijken
Vergelijkgroep Website Vergelijk Keurmerk Thuiswinkel Partner
  • Over ons
  • Verdienmodel
  • Chat met ons